Bileğin iç tarafında yer alan karpal tünel adı verilen dar alanda ortaya çıkan bir durumdur. Bu alanda yer alan sinirlerin sıkışması sonucu el ve parmaklarda ağrı, karıncalanma, uyuşma gibi semptomlar ortaya çıkar. Karpal tünel sendromu nedenleri arasında şunlar yer almaktadır.

  1. El bileği yaralanmaları: El bileği yaralanmaları, özellikle kırıklar neden olabilir.
  2. Romatoid artrit: Romatoid artrit, el ve el bileği eklemlerinin iltihaplanmasına neden olabilir
  3. Gebelik: Hamilelerde vücuttaki sıvı birikimi ve hormonal değişiklikler nedeniyle, oluşum riski artabilir.
  4. Diyabet: Sinir hasarı riskini artırarak karpal tünele neden olabilir.
  5. Aşırı tekrarlayan hareketler: Bazı mesleklerde sürekli tekrarlanan el ve bilek hareketleri olumsuz yönde etkileyebilir.
  6. Obezite: Vücutta aşırı basınç oluşmasına neden olarak eklem rahatsızlıklarına sebep olur.
  7. Genetik faktörler: Bazı ailelerde karpal tünel daha sık görülebilir.

Karpal Tünel Sendromu

Bu nedenlerden herhangi biri veya birkaçı bir arada olabilir.

Karpal Tünel Sendromu Neden Oluşur?

Bilek bölgesinde yer alan karpal tünel adı verilen dar alanda yer alan median sinirin sıkışması veya baskı altında kalması sonucu ortaya çıkan bir durumdur. Bu sinir el bileği, el ve parmaklarda his, hareket ve duyu kontrolünü sağlar.

El bileği yaralanmaları:
El bileği kırıkları, burkulmaları veya diğer yaralanmaları karpal tünelin daralmasına neden olabilir.

Tekrarlayan hareketler:
El bileklerindeki tekrarlayan hareketler, özellikle uzun süreli kullanımı olan aletleri kullananlar, çekiştirme hareketleri yapanlar, klavye kullanıcıları, müzisyenler, doktorlar, aşçılar, vb. meslek grupları risk altındadır.

Obezite:
Fazla kilolu veya obez bireylerde aşırı yağ dokusu, sinirler ve damarlar üzerinde baskı oluşturarak karpal tünel oluşumuna neden olabilir.

Romatoid artrit:
Karpal tünel sendromu, bu romatizmal bir hastalık, el bileği eklemlerinde iltihaplanmaya ve karpal tünelin daralmasına neden olabilir.

Diyabet:
Diyabet hastalığı nedeniyle sinirler ve damarlar zarar görebilir.

Genetik yatkınlık:
Bazı ailelerde daha sık görülür. Bu faktörlerden herhangi biri veya birkaçı bir arada olabilir ve sendromuna neden olabilir.

Karpal Tünel Sendromu Belirtileri

Sıkışmış median sinirin etkilendiği bölgede ve el bileği, el ve parmaklarda his kaybı, ağrı, karıncalanma, yanma, uyuşma veya zayıflık hissidir. Ayrıca, aşağıdaki semptomlar da belirtileri arasında yer alabilir:

Elde uyuşma, karıncalanma veya yanma hissi,
Başparmak, işaret parmağı, orta parmak ve yarımınca parmağı etkileyen uyuşma ve karıncalanma,
Gece ve sabah erken saatlerde daha fazla semptomlar,
Parmaklarda his kaybı ve zayıflık,
Ellerde ve bilekte ağrı veya sızı hissi,
Parmakların duyarlılığındaki azalma,
Yavaş el hareketleri ve koordinasyon zorlukları,
El bileği, özellikle de gece vakti hissedilen ağrı,
Zamanla eldeki kasların atrofi yani küçülmesi.
Bu belirtiler, karpal tünel sendromu nedenleri ve derecesine, kişinin yaşına ve genel sağlık durumuna bağlı olarak değişebilir. Semptomlar genellikle elin en hassas bölgesinde yer aldığından, günlük yaşam aktivitelerini olumsuz yönde etkileyebilir ve tedavi gerektirebilir.

Egzersiz Desteği

El bileği esnetme egzersizleri:
Bir elinizi öne doğru uzatın ve diğer elinizle yavaşça bileğinizi geri doğru itin. Bu hareketi 10-15 saniye boyunca yapın, ardından diğer elinizle tekrarlayın. Bu egzersiz, bileğinizdeki esnekliği artıracak ve sinirlerin sıkışmasını azaltacaktır.

Parmak esnetme egzersizleri:
Bir elinizi uzatın ve parmaklarınızı sıkıca birleştirin. Parmaklarınızı 10-15 saniye boyunca sıkı tutun, ardından rahatlatın. Bu egzersiz, parmaklarınızın esnekliğini artırarak sinirlerin sıkışmasını hafifletebilir.

Forearm egzersizleri:
Bir elinizle masanın üzerinde destekleyin ve diğer elinizle bileğinizi yavaşça çevirin, aşağıya doğru itin ve yukarıya doğru çekin. Bu hareketi 10-15 saniye boyunca yapın, ardından diğer elinizle tekrarlayın. Nedenlerini bu egzersiz, ön kol kaslarınızı güçlendirerek sinirlerin sıkışmasını azaltabilir.

Egzersiz topu kullanımı:
Bir egzersiz topunu sıkın ve parmaklarınızı topun üzerinde yuvarlayın. Bu egzersiz, parmaklarınızın güçlenmesine ve esnekliğinin artmasına yardımcı olabilir.

Yoga egzersizleri:
Karpal tünel sendromu, yoga, esnekliği artırmak ve stresi azaltmak için harika bir seçenektir. Bir yoga sınıfına katılarak, el bileği esnetme egzersizleri, parmak esnetme egzersizleri ve diğer vücut esnetme hareketlerini öğrenebilirsiniz.